طراحی برای صفحه های لمسی00 نظر

طراحی برای صفحه های لمسی

طراحی برای صفحه های لمسی

دیگر می توان با قطعیت گفت که تاچ اسکرین ها یک جزء جدا نشدنی از صنعت بازی های مدرن هستند. تاچ اسکرین ها یک متد کنترل جدید هستند و حالا حالا ها قرار است سر کار بمانند و به عنوان یک دیزاینر باید یاد بگیریم که چگونه و با استفاده از چه تکنیک هایی می توان برای دستگاه هایی که از تاچ اسکرین استفاده می کنند، بازی های مناسب بسازیم. مخصوصا با این حجم از بازی سازان بومی که همگی سمت موبایل رفته اند، با دیزاین بهتر بازی قطعا تجربه ی بهتری برای مخاطب رقم خواهد خورد و بازی نیز از نظر اقتصادی موفق تر خواهد بود.

اما با وجود این همه بازی که برای صفحه لمسی منتشر می شوند، کمتر دیده ایم بازی ای ما را مجذوب خود کند، یا از پتانسیلی که این نوع کنترل برای ما ایجاد می کند بهره بگیرد. معمولا کسانی که بازی های موبایل دیزاین می کنند، تاچ اسکرین را به عنوان یک متد کنترل بدیع نمی بینند و می خواهد روش های کلاسیک را روی گوشی های موبایل پیاده کنند. نکته ای که باید به آن دقت نمود این اس که با کنترل های تاچ، می توانیم کارهای خارق العاده ای انجام دهیم. کارهایی که هیچگاه روی موس و کیبورد و گیم پد قابل انجام نبوده اند.

اگر کسی TearaWay   را روی ویتا بازی کرده باشد , می داند چه میگویم . در TearaWay  به زیبایی هر چه تمام تر از تمامی متد های input ویتا استفاده شده است و سازندگان به خوبی از پتانسیل این دستگاه استفاده کرده اند.

ساختن بازی هایی که روی تاچ خوب کار نمی کنند، مثل ساختن بازی های RTS روی کنسول ها است. درست است هر چند وقت یکبار یک محصول خوب مثل halo wars روانه بازار می شود اما دلیل اینکه این بازی ها روی کنسول ها نمی آیند، نقص کنترل است.

سعی نکنید روش های کنترل قدیمی را روی دستگاه های موبایل شبیه سازی کنید. اگر بازی شما نیاز به دکمه یا آنالوگ های مجازی دارد، باید سیستم کنترل خودتان را دوباره بسازید. ما نمی خواهیم دقیقا همان تجربه های کنسولی را روی گوشی های تاچ بیاوریم، کاری که از ما انتظار می رود ساختن بازی ای است که به خودی خود موفق باشد. ژانرهایی که روی گوشی های تاچ خوب کار می کنند، محدود هستند. مثل بازی های نوبتی، پازل، بوردگیم ها و کارت بازی ها. توجه داشته باشید که بهتر است برای کنترل بازی تا حد امکان از یک دست استفاده شود، و در آخر توجه کنید که سیستم کنترلی بهتر توسط مخاطب فهمیده می شود که نزدیک به حرکاتی باشد که ما از آنها درک درستی داریم. اگر « مگنیس » را بازی کرده اید، می دانید منظورم چیست.

بازی ای که کنترل خوبی نداشته باشد، بازی خوبی نیست. توجه داشته باشید که در دیزاین برای صفحه های لمسی، انگشت مخاطب را در نظر بگیرید، چون ممکن است با تغییر اندازه صفحه دستگاه، انگشت مخاطب در حین کنترل بازی جلوی قسمت بزرگی از آن را بگیرد و او نتواند بفهمد در بازی چه خبر است. این یکی از مشکلاتی بود که من در «مگنیس» به آن خوردم. این اثر برعکس هم می شود، در گوشی های بزرگ و در تبلت ها برای رسیدن به نقاط گوشه ی صفحه پلیر باید در قطر صفحه انگشتش را حرکت بدهد و ممکن است این عمل او را از تجربه بازی جدا کند.

فراموش نکنید که گوشی های موبایل امروزی، فقط یک صفحه ی لمسی نیستند. تقریبا همه ی آنها ژیروسکوپ دارند، دوربین دوم دارند، میکروفون دارند و از ابزار های پیچیده تری مثل GPS برخوردار هستند. لزوما مجبور نیستید از همه ی این ابزارها استفاده کنید اما یادتان باشد که می توانید بازی ای دیزاین کنید که از راه میکروفون گوشی یا از طریق دیگر ابزارها بازی می شود. برای رفرنس گرفتن و درک کردن اینکه می گویم دستگاه مقصدتان را بشناسید، بروید و هر طور شده tearaway را روی ویتا بازی کنید.

تا هفته بعد. سید مهدی موسوی

 

 

WeMakeGames   



نسخه PDF این مطلب را دانلود کنید





حق نشر مطالب اوکسو :

 

 

قابل توجه علاقه مندان و کپی کنندگان گرامی ، تمامی مطالب این وب سایت تحت مجوز خالق

(Creative Commons)  می باشد و اجازه کپی کردن ، استفاده تجاری مطالب بدون اجازه

صاحب اثر مجاز نمی باشد و طبق مجوز اثر پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مجوز کریتیو کامنز
این کار مجوز دارد تحت مجوز کریتیو کامنز نسبت‌دادن-غیرتجاری-بدون انشقاق ۴٫۰ بین‌المللی.

این مطلب پایان یافت و امیدواریم به نتیجه دلخواهتان رسیده باشید .

 

همچنین میتوانید ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید و از جدید ترین اخبار ما با خبر شوید :

 

 

3491498_823


نظر شما

مطالب مرتبط

عدم قطعیت :‌ المانی برای اضافه کردن انعطاف پذیری به تمام لحظات بازی

عدم قطعیت :‌ المانی برای اضافه کردن انعطاف پذیری به تمام لحظات بازی00 نظر

ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻗﺒﻼ ﮔﻔﺘﯿﻢ، ﺑﺎزی ﻫﺎی اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﯾﮑﯽ از ژاﻧﺮﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ زودی ﺑﺎ ....


(لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید)
ادامه مطلب