به بازی های ایرانی پول ندهید؟00 نظر

به بازی های ایرانی پول ندهید؟

مطلب این هفته مان ممکن است کمی آزار دهنده باشد، اما وقت آن رسیده است که با این مبحث روبرو شویم و به آن عمیقا فکر کنیم. صحبت کردن در این خصوص مثل راه رفتن در میدان مین است، پس اگر چیزی خواندید که شما را آزار می دهد، چه از رفقای همکار ما بودید و چه از رفقای گیمر،‌ زود جوش نیاورید و آرامش خودتان را حفظ کنید.

مبحث این هفته در مورد پول دادن یا ندادن به بازی های ایرانی است. پایرت کردن در اینجا به معنای استفاده از نسخه های قفل شکسته و کرک شده است،‌ کاری که خیلی از ما در دوران کودکی مان بهش عادت کرده ایم و این عادت را با خودمان به دنیای روز آورده ایم. آیا واقعا نباید روی بازی های ایرانی پول خرج کرد؟‌ چرا کانال ها و سایت هایی که بازی های ایرانی کرک شده را پخش می کنند این همه مخاطب دارند؟‌ آیا اشکال از ماست یا از مخاطبان ما؟

بحث بین کسانی که می گویند اشکال از ما است و کسانی که بحث فرهنگ را پیش می کشند،‌ خیلی تند و تیز است و در این که پایرت کردن بازی ها بر روی صنعت گیم ما تاثیر بسزایی دارد نیز شکی نیست. به نظر من هیچ کدام از این دو بحث کاملا درست نیستند، پس بیایید هر کدام از این نظرات را بررسی کنیم.

اول برویم سراغ رفقای بازی ساز و همکاران خودمان. رفقا، درست است که قسمتی از مخاطبان وجود دارند که هیچ وقت به بازی شما پول نخواهند داد، اما این دلیل بر آن نمی شود که به مخاطبان خودتان بی محلی کنید و نسخه هایی را ارائه دهید که به سختی اجرا شوند یا دائما نیاز به اینترنت داشته باشند. اگر راه گیمر ها را برای دسترسی مناسب به بازی ها ببندیم، آنها به ناچار سراغ نسخه هایی می روند که این اعصاب خوردی ها را نداشته باشد. به علاوه، وظیفه ماست تا بهترین تجربه را به مخاطب برسانیم و او را متقاعد کنیم که پول دادن روی بازی ما می ارزد.

شما نباید از بخاطر ترس از کرک شدن، کارهایی که مخاطبان شما انجام می دهند را محدود کنید. اگر یک نسخه ی خوب و بدون دردسر برای مخاطب بسازید، مطمئن باشید که گیمر ها نیز به وقتش روی گیم شما پول خرج می کنند.

اما برویم سراغ گیمر ها. اول از همه، بازی ساز ها نیز مثل شما هستند. آنها نیز وقتی مجبور می شوند سرور های بازی شان را خاموش کنند ناراحتند. سرور های بازی نیز همانند همه ی دیگر اجزای یک بازی نیازمند گردش مالی هستند، و این هزینه ها گاهی برای یک تیم بازی سازی سرسام آور می شود و آنها مجبور می شوند تا دیگر از بازی شان حمایت نکنند. هیچ استدیویی از خاموش کردن سرور هایش لذت
 نمی برد. من به شخصه در چنین استدیو هایی بوده ام و در روز خاموش کردن سرورها، همگی ناراحت و درب و داغان بوده اند. بازی سازان از زندگی شان می زنند تا یک بازی به دست شما برسد. راه انداختن سرویس های آنلاین بسیار هزینه بر است و فحش دادن به دولوپر ها در صفحه های شبکه های اجتماعی، چیزی است که داغ آنها را تازه می کند. دیدن شکست خوردن پروژه ای که ماهها روی آن وقت گذاشته باشند به اندازه کافی سخت است. وقتی بحث این جور موارد می شود ممکن است این برداشت شود که به کسی تهمت روا داشته ایم، اما تحمل کنید، منظور ما همه ی جامعه ی گیم ایران است.

اگر در گروهی که در ادامه آنرا توصیف می کنم هستید، خیالتان راحت باشد که من و همه ی رفقای بازی ساز از این که بازی هایمان را پایرت می کنید ناراحت نمی شویم. بروید و بزنید سیستم را بترکانید، نوش جانتان. این گروه، آن دسته از گیمر هایی هستند که نمی توانند بازی را تهیه کنند. اگر در مغولستان زندگی می کنید یا اگر هیچ کس در کل دودمان تان کارت شتاب ندارد، اگر خریدن بازی از نظر قانونی برای شما امکان ندارد، به بازی های ایرانی پول ندهید. نسخه های مجانی و کرک شده را دانلود کنید و حالشو ببرید، نوش جان.

اما اگر به هر دلیل دیگری از خرید قانونی محصولات ایرانی امتناع می کنید،
 اشتباه می کنید. ممکن است بگویید چرا فلان شرکت یک نسخه مجانی از بازی اش را نگذاشته تا شما اول آنرا امتحان کنید. خوب، به جای دانلود کردن نسخه های غیر قانونی، بروید و به آن شرکت ایمیل بزنید که «چون نسخه مجانی نداشت من بازی را نخریدم». شک نکنید اگر هزاران نفر چنین ایمیلی را بزنند آن شرکت صد درصد در آینده نسخه های مجانی و دمو از بازی اش را هم قرار می دهد.

ممکن است بگویید از سازنده بازی خوشم نمی آید و یا بازی را آنقدر دوست ندارم که بخاطرش پول بدهم. این دلایل بیشتر شبیه بهانه هستند تا دلیل منطقی، چون اگر واقعا فکر می کردید فلان بازی ارزش وقت شما را ندارد، هیچ وقت حتا نسخه غیر قانونی اش را هم دانلود نمی کردید. حتا اگر فکر می کنید بازی های ایرانی ارزش پول شما را ندارند، خرج کردن پول در آنها را به عنوان یک سرمایه گذاری در آینده ببینید، چون ساختن بازی یک شغل پر خرج و کم درآمد است. تقریبا همه ی کسانی که در صنعت گیم کار می کنند می توانستند در صنایع دیگر درآمد خیلی بیشتر با ریسک خیلی کمتری داشته باشند.

ساختن یک بازی موبایل به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، و هزینه ساخت یک بازی PC که بتواند گلیم خودش را بین بازی های خارجی از آب بیرون بکشد خیلی بیشتر از از حرفهاست. بماند که اگر قیمت یک بازی ایرانی حتا نصف نمونه های خارجی اش باشد هیچکس نگاهش هم نمی کند.

خلاصه کلام این که،‌ اگر یک بازی را تجربه می کنید، بابت ش زحمت کشیده شده و حداقل کاری که از شما بر می آید پرداختن هزینه و خرید قانونی بازی است.

از این که این مطلب رو تحمل کردید و تا آخرش خواندید، ازتون تشکر می کنم. به امید اینکه بتوانیم در آینده بازی هایی را تولید کنیم که مطابق سلیقه شما باشند.

تا هفته بعد.  

 

سید مهدی موسوی

 



نسخه PDF این مطلب را دانلود کنید





حق نشر مطالب اوکسو :

 

 

قابل توجه علاقه مندان و کپی کنندگان گرامی ، تمامی مطالب این وب سایت تحت مجوز خالق

(Creative Commons)  می باشد و اجازه کپی کردن ، استفاده تجاری مطالب بدون اجازه

صاحب اثر مجاز نمی باشد و طبق مجوز اثر پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت.

مجوز کریتیو کامنز
این کار مجوز دارد تحت مجوز کریتیو کامنز نسبت‌دادن-غیرتجاری-بدون انشقاق ۴٫۰ بین‌المللی.

این مطلب پایان یافت و امیدواریم به نتیجه دلخواهتان رسیده باشید . اگر به نتیجه

دلخواهتان هنوز دست نیافته اید , میتوانید برای رفع مشکل به تالار گفتمان اوکسوف

مراجعه کنید و سوال خود را مطرح کنید.

 

تالار گفتمان اوکسوف

 

 

همچنین میتوانید ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید و از جدید ترین اخبار ما با خبر شوید :

 

 

3491498_823


نظر شما

مطالب مرتبط

عدم قطعیت :‌ المانی برای اضافه کردن انعطاف پذیری به تمام لحظات بازی

عدم قطعیت :‌ المانی برای اضافه کردن انعطاف پذیری به تمام لحظات بازی00 نظر

ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻗﺒﻼ ﮔﻔﺘﯿﻢ، ﺑﺎزی ﻫﺎی اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﯾﮑﯽ از ژاﻧﺮﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ زودی ﺑﺎ ....


(لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید)
ادامه مطلب

بالانس کردن مهارت

بالانس کردن مهارت00 نظر

در ﭼﻨﺪ ﻫﻔﺘﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ در ﺧﻼل ﺑﺎﻻﻧﺲ ﮐﺮدن ﯾﮏ ﺑﺎزی ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺧﻮردﯾﻢ
ﮐﻪ ....


(لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید)
ادامه مطلب